Hoe blijf je als redactie geïnspireerd? Hoe vind je nieuwe redacteuren? Doe de training: Naar een bloeiende redactie.
Meer informatie
Inloggen
Hoe blijf je als redactie geïnspireerd? Hoe vind je nieuwe redacteuren? Doe de training: Naar een bloeiende redactie.
Meer informatie
Inloggen

Enquête of lezersonderzoek?

16 januari 2023

Of we een kant-en-klare enquête hebben liggen om te onderzoeken of en hoe het kerkblad gelezen en gewaardeerd wordt. Een enquête die verspreid kan worden onder alle lezers van het kerkblad. Die vraag krijgen we bij De Zalige Zalm regelmatig van redacties. Nu is het niet zo ingewikkeld om zelf vragen te bedenken als ‘Wat waardeert u als lezer?’ en ‘Wat mist u?’? Ook kunt u de lezers cijfers laten geven van 1 t/m 10 voor bepaalde rubrieken of voor het kerkblad in zijn algemeen. De vraag is echter of je er echt iets mee opschiet.

 

Geen goed idee

Op grond van onze ervaringen vinden wij zo’n enquête geen goed idee. Meestal is het een beperkte trouwe groep lezers die bereid is een enquête in te vullen. Die zijn ook nog eens geneigd om gewenste antwoorden te geven, omdat de makers van het blad toch zo hun best doen en omdat ze graag met het kerkbestuur meedenken. En dan is het ook nog eens zo dat bij zo goed als alle vragen de antwoorden verdeeld zullen zijn. Bijvoorbeeld: 40 procent vindt het een mooie rubriek, 60 procent niet. Wat heb je aan zo’n uitkomst? Daar schiet je als makers of als kerkbestuur niets mee op.

 

Ga in gesprek

Wij denken dat je er meer aan hebt om een beperkte maar diverse groep lezers persoonlijk te benaderen en met hen in gesprek te gaan. In plaats van een enquête spreken we dan liever over een lezersonderzoek. Daarbij kunnen dezelfde soort vragen als hierboven aan de orde komen, maar je neemt samen met je gesprekspartner letterlijk het blad door. Op die manier krijg je veel meer informatie over de werkelijke behoefte en het leesgedrag van de mensen die je wilt bereiken. Gewenste antwoorden voorkom je door te vragen waarom iets wel of niet gewaardeerd of gelezen wordt. Doorvragen dus. Zo’n lezersonderzoek kost iets meer tijd, maar levert je werkelijk waardevolle informatie en inspiratie op. Graag adviseren wij over de aanpak van zo’n lezersonderzoek. Neem daarvoor gerust contact met ons op.

Neem contact met ons op
Delen
Helpt u mee om dit artikel te delen?
Pareltje

Volheid

Bij De Zalige Zalm lezen we met veel plezier de prachtige bladen die de kerkbladredacties maken met ons redactiesysteem. Dat levert een schat aan inspirerende, creatieve en soms verrassende onderwerpen op. Pareltjes noemen we die. Die delen we hier graag met u. Wat we graag zeggen tegen redacties is: “Laat zien wat je gelooft!” Natuurlijk […]
Bekijk pareltje

Lees Meer

Wist u dat u in ons portal nog veel meer dan enkel kerkbladen kunt ontwerpen en laten drukken?
Double-click to edit button text.

Al lid van onze Nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van nieuws en aanbiedingen!
crosscross-circle