Een persbericht is een officiële aankondiging of nieuwsbericht dat je, ook als kerkgemeenschap, verspreidt naar de media en het publiek. Het doel is om belangrijk nieuws, evenementen of veranderingen binnen een organisatie of kerkelijke gemeenschap bekend te maken. Het versturen van een persbericht helpt bij het vergroten van zichtbaarheid, het vergroten van journalistieke belangstelling en het verspreiden van de informatie naar een breder publiek. Daarmee zorg je dat je als kerk zichtbaar bent in de (lokale) media.
Hier volgt een aantal praktische lessen voor het schrijven van een effectief persbericht:
Een goede titel is van groot belang. Het moet de kern van het nieuws bevatten en de aandacht trekken. Bijvoorbeeld: “De Dorpskerk opent voedselbank voor het dorp”, of ‘Dominee en pastoor fietsen samen Alpe d’Huzes 2024’.
In de inleiding geef je antwoord op de vijf W’s en H: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Bijvoorbeeld: “Op zaterdag 15 mei opent de Sint-Pancraskerk in Waarderdorp een dagelijkse Koffiehoek om eenzaamheid in het dorp te bestrijden.”
Vermijd vakjargon, vrome en plechtige woorden en verkapte reclame. Hou de tekst eenvoudig en to the point.
Voeg onder het bericht een aparte sectie toe met extra informatie voor de redactie. Daarin geef je de contactgegevens aan van degene bij wie er nadere informatie verkregen kan worden. Dit is niet bedoeld voor publicatie, alleen ter informatie aan de redactie.
Als je wilt dat het nieuws pas op een bepaalde datum wordt gepubliceerd, geef dan een embargo aan. Boven het bericht schrijf je: ‘Embargo tot vrijdag 10 mei 2024 9.00 uur.’
Verstuur het persbericht direct in de e-mailtekst, dus niet als bijlage.
De onderwerpregel van je mail moet het nieuwsfeit en de datum vermelden om de aandacht van journalisten te trekken.
Zet alle e-mailadressen van je perscontacten in de BCC (Blind Carbon Copy) om privacy te waarborgen. Zo ga je zorgvuldig om met alle contactadressen.
Een goede afbeelding is bij een persbericht van groot belang, om verschillende redenen:
Goed voorbeeld: Stel je voor dat je een persbericht hebt geschreven over een kerstviering in de kerk. Een afbeelding van een sfeervol versierde kerk, met kerstlichtjes en mensen die samenkomen, is perfect om de lezer in de juiste stemming te brengen.
Slecht voorbeeld: Een willekeurige afbeelding van een kerstboom, zonder enige context, is snel gevonden maar doet afbreuk aan de impact van het persbericht.
Kortom, een goede afbeelding kan het verschil maken tussen een succesvol persbericht dat wordt opgepikt door de media en een bericht dat onopgemerkt blijft.